یک داستان از مهرداد پسرم برایتان تعریف کنم .الان در سن بلوغ است و مرتب از غذاهایی که می پزم ایراد می گیرد وبه هر بهانه ای می خواهد فست فود وپیتزا و…..(غذاهای خوشمزه) بخورد .از این نمونه در اکثر خانه ها هست .به نظر شما چکار می تونیم بکنیم ؟

توجه به این نکته ضروری است که در سن بلوغ همانند کودکی رشد سلولها آغاز می شود و سوخت وساز بدن افزایش پیدا می کند وبه همین دلیل توجه به تغذیه نوجوانان اهمیت زیادی دارد.
زیرا اگر رژیم ناسالمی داشته باشند بعد از دوران بلوغ چاق می شوند زیرا سوخت وسازبدن در دوران بلوغ بالاست وبعد از آن به حالت عادی باز می گردد ورژیم ناسالم موجب اضافه وزن می شود. اما متاسفانه نوجوانان مثل مهرداد علاقه زیادی به غذاهای ناسالم دارند .
بهتر است اطلاعاتی در مورد بلوغ وتغذیه صحیح به فرزندمان بدهیم ومحبت وتوجه را فراموش نکنیم وبیانمان جنبه نصیحت نداشته باشد.برای آنها توضیح می دهیم که اگر به درستی غذا بخورند در آینده کمتر بیما ر می شوند.
نکات زیر را در تغذیه نوجوانانتان رعایت کنید:
۱- با توجه به افزایش حجم عضلات مصرف پروتئین بیشتر لازم است نیاز به آهن داریم بدلیل افزایش حجم خون . (گوشت قرمز و حبوبات تنها منابع غذایی آهن به حساب می آید.)
۲- مواد انرژی دار بیشتر باید مصرف شود.
۳ -استفاده از آهن برای هم پسر ودختر لازم است مصرف پروتیین ها هم ضروری است این ماده در سفیده تخم مرغ ولبنیات وانواع گوشت ها وجود دارد توصیه شده نوجوانان د ردوران بلوغ در هفته سه یا چها ر عدد تخم مرغ با سفیده مصرف کنند ودر یک وعده غذایی گوشت ودر وعده دیگر حبوبات مصرف مصرف کنند.
(آهن در عصاره گوشت و انواع گوشتهای قرمز ، جگر ، زرده تخم مرغ ، مرغابی و انواع ماهی ها

و عدس ، لوبیای سفید ، تخمه آفتاب گردان ،باقالی ، جوی دوسر ، نخود ، آردهای حاوی سبوس ، بادام ، فندوق

زردآلوی خشک وجود دارد.).
۴-.-مصرف میوه ها وسبزیجات رنگی همیشه لازم است وبرای سم زدایی کبد مفید می باشد.
۵-مصرف میوه حداقل یک واحد در روز توصیه می شود.

۶- مصرف سبزیجات بابرگ سبز تیره بدلیل داشتن اسید فولیک ضروری است (مصرف سالاد وسبزی خوردن واسفناج توصیه می شود.)
۷- مصرف لبنیات با توجه به احتیاج شدید بدن به کلسیم توصیه شده است.(یکی از متخصصان تغذیه می فرمایند : کلسیم نقش مهمی در ساخت واستحکام بخشیدن به استخوانها ودندانها داردودر تمام مراحل زندگی برای بدن لازم است. متاسفانه اغلب دختران وپسران علاقه ای به آن ندارند.ازعوارض کمبود کلسیم گرفتگی عضلات ، مورمورشدن عضلات ساعد و ساق پا ، کند شدن تپش قلب و نبض ، درد مفاصل ، خرابی دندانها ، بی خوابی ، بی قراری ، اختلال در رشد و نرمی استخوان را در پی خواهد داشت)
۸- شکر اضافی به غذاها و نوشیدنی ها اضافه نکنید.
۹- نوجوان را به خوردن نمک اضافی عادت ندهید.
۱۰- وجود آب برای دفع کردن محصولات زاید بدن کاملاً ضروری است. آب باعث سالم نگه داشتن، پوست، مو و ….. بدن می شود. بدن روزانه به حداقل ۸ لیوان آب یا فلوید نیازمند است.
توجه مهم : مصرف فست فود ها وتنقلات ناسالم به هیچ وجه ضرورتی ندارد وتوصیه نمی شود .مصرف بی رویه آنها موجب چاقی وفشار خون ودیابت می شود .

با توجه به شرایط روحی ،نوجوانان اهمیت زیادی به ظاهر خود می دهند عده ای از آنها رژیم های لاغری را امتحان می کنند تا خوش تیپ باشند . ضروری است تا با مشاوره یک متخصص تغذیه به آنها را راهنمایی کنیم تا اطلاعات درستی داشته باشند وخودسرانه عمل نکنند .
امیدوارم نکات فوق در تغذیه دوران بلوغ به شما کمک کند. شاد وموفق وپیروز باشید..